zondag 25 september 2016

Data verzamelen tijdens je fietstocht.

Intimi weten dat ik regelmatig op de fiets te vinden ben. De fietstochten die ik maak, registreer ik sinds 2011 met behulp van GPS. Door de jaren heen heb ik diverse methoden gebruikt om deze ritten 'op te nemen'. Onderstaand mijn geschiedenis aan apparatuur en apps. We leven immer is het digitale tijdperk en de techniek staat voor niets.

In 2011 gebruikte ik de app Sport-Tracker op mijn Nokia E66 (met extreem trage GPS module), welke later vervangen werd door een Samsung Galaxy S2. Voor het registreren van mijn hartslag gebruikte ik een Sigma Sport BC 2209 STS MHR fietscomputer. Zwakheid van deze laatste is het gebrek aan GPS en de uiterst gevoelige sensoren. Tevens is het niet mogelijk om de hartslag data toe te voegen aan een met Sports-Tracker opgenomen activiteit. Dat laatste was in die tijd ook nog niet zo belangrijk voor me, de hartslagdata gebruikte ik om mijn grenzen te bewaken tijdens het fietsen en verder niet.


Sigma BC 2209 STS MHR

Eind 2012 stapte ik over GPS app. Sports-Tracker had meerdere malen problemen met apps en zeer regelmatig lag de database op welke de website draaide plat. Als nieuwe app werd logischerwijs gekozen voor Strava. Strava is voor zover ik weet 's werelds meest gebruikte app voor het registreren van diverse sporten. In 2012 was het beperkt tot fietsen en hardlopen, maar de mogelijkheden van deze app blijven groeien. Hierover straks meer, want daar wil ik het uiteindelijk over hebben.

In September 2014 had ik zo veel ellende gehad met de Sigma Sport computer dat ik ook deze heb moeten vervangen. De keuze viel op een Garmin Egde 510 fietscomputer met GPS. Deze maakte het gebruik van een telefoon voor de GPS registratie overbodig, wat de zorg om een lege batterij ook direct tot het verleden liet behoren. Het beste van deze overstap was echter dat onder andere de hartslag gegevens ook in de GPS data bijgesloten worden.


Garmin Edge 510

Deze GPS data is gewoon een XML bestand, dat per tijdseenheid diverse gegevens registreert. Voor de nerds:

<trkpt lat="52.038940228521823883056640625" lon="4.64111636392772197723388671875">
        <ele>1</ele>
        <time>2016-07-31T06:35:35.000Z</time>
        <extensions>
          <ns3:TrackPointExtension>
            <ns3:atemp>17.0</ns3:atemp>
            <ns3:hr>116</ns3:hr>
            <ns3:cad>54</ns3:cad>
          </ns3:TrackPointExtension>
        </extensions>
      </trkpt>

-lat en lon zijn de lengte- en breedtegraad. De feitelijke GPS positie
-ele is de stijging / daling
-time mag je zelf bedenken ;)
-atemp is de temperatuur
-hr is de hartslag
-cad is de cadans (cadans is de hoeveelheid omwentelingen per minuut van de trappers)

Wanneer deze opgeslagen bestanden worden geïmporteerd in een app, wordt het pas echt interessant. Zoals gezegd gebruik ik Strava voor het opslaan en de analyse van mijn data. Zo'n analyse ziet er als volgt uit.



Van boven naar onder zien we hier:
-afgelegde route
-hoogteprofiel
-snelheid
-geschat vermogen
-hartslag
-cadans
-temperatuur

Dit zijn zoals je begrijpt de data welke eerder in het XML bestand met GPS data voorbij kwamen. Zo is direct de werking van soortgelijke apps duidelijk. Volgende keer ga ik verder met waar ik eigenlijk over wilde bloggen vandaag. 'Spelen met Strava'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten